UDDRAG Af mødereferat fra Teknik- og Miljøudvalget den 7. september. 18. Kriterier for omklassificering af veje i Ballerup Kommune Sagsnr.: 2010-18660 Dok.nr.: 2010-161269 Resumé Miljø & Teknik foreslår en række kriterier for klassificering af lokale boligveje i h.h.v. offentlige veje og private fællesveje. Kriterierne skal danne udgangspunkt for drøftelse med grundejerforeninger og borgere. Herefter skal kriterierne anvendes til at udarbejde en plan for vejenes fremtidige status som offentlig vej eller privat fællesvej. Redegørelse I dag er 153 Km af vejene i kommunen ejet af Kommunen, mens 36 Km ejes af grundejerne – de såkaldte private fællesveje. Forskellen i ejerskabet er ikke objektivt begrundet, men af historisk karakter. Det er primært veje i de nyere boligkvarterer, der er privat fælleseje, mens det i de lidt ældre boligkvarterer er Kommunen, der ejer og driver vejene. Dertil kommer, at de almene boligselskaber selv ejer og driver deres adgangsveje. Økonomiudvalget har 15. Juni 2010, i forbindelse behandlingen af prioriterings- og sparekatalog for budget 2011-14, besluttet, at der fremover skal ligge mere objektive kriterier til grund for, om en vej er kommunalt ejet eller ej. Det vil medføre, at et større antal boligveje, der i dag er offentlig vej, fremover vil være privat fællesvej. Derved opnår Kommunen en besparelse på driften af veje. Miljø & Teknik vil foreslå, at følgende kriterier lægges til grund: • Veje klassificeret som trafikveje, som betjener den gennemkørende trafik og trafikken mellem kommunens bydele, skal som udgangspunkt være offentlige veje. • Veje, som primært betjener den lokale trafik i et boligområde, skal som udgangspunkt være private fællesveje. Nogle lokal- eller boligveje har dog en trafikal betydning eller belastning, der efter Miljø & Tekniks opfattelse bør føre til, at disse veje alligevel klassificeres som offentlige veje. Ved klassificering vil følgende kriterier derfor blive taget i anvendelse for at vurdere, om en vej som udgangspunkt skal være offentlig vej: • Lokalveje med kollektiv trafik. • Lokalveje, der er adgangsvej til folkeskoler, samt større private skoler og specialskoler, • Lokalveje med cykelstier, der indgår i et overordnet net eller hvor vejen indgår i regionale cykelruter • Lokalveje, som er adgangsvej til offentlige parkeringspladser. Det er vigtigt at præcisere, at lokalveje er veje, der først og fremmest betjener de lokale områder og dermed de boliger og institutioner (eksempelvis børneinstitutioner), der er beliggende i det konkrete område. Der kan derfor forekomme gennemfartstrafik på disse veje, men den primære trafikbelastning vedrører lokalområdet. Offentlige institutioner, der er beliggende på en privat fællesvej, skal betragtes som en grundejer på linje med vejens øvrige grundejere, og skal derved betale sin del af omkostningerne til vejens drift og vedligeholdelse. Med de foreslåede kriterier vil det kunne forekomme, at veje, der i dag er klassificeret som privat fællesvej, vil blive omklassificeret til at være offentlig vej. Miljø & Teknik foreslår, at de ovennævnte kriterier forelægges grundejerforeningerne til drøftelse samt fremlægges på et offentligt borgermøde (begge møder afholdes i september), hvorefter Teknik & Miljøudvalget vedtager kriterierne endeligt på baggrund af de indhentede kommentarer. Derefter vil Miljø & Teknik gennemgå de lokale boligveje og foretage en klassificering ud fra vedtagne kriterier. Lokale forhold kan betyde, at Miljø & Teknik foreslår afvigelse fra de vedtagne kriterier, men dette vil i hvert enkelt tilfælde blive begrundet. Klassificeringen vil blive sammenfattet i en plan, der vil blive forelagt Kommunalbestyrelsen til godkendelse, hvorefter den vil blive sendt i offentlig høring. Høringen forventes gennemført december 2010-januar 2011. Sagen afgøres af Teknik & Miljøudvalget Beslutningsoplæg Miljø & Teknik foreslår, at de af Miljø & Teknik foreslåede kriterier for klassificering af veje danner udgangspunkt for fremlæggelse for grundejerforeninger og borgere